Snelheid

De voorbije maand waren we in de klas heel erg bezig over snelheid:

De snelheid van orkanen, de snelheid tijdens de Pierkesloop, hoe snel je op de autostrade mag rijden,  Otto en Louis onderzochten de snelheid van speelgoedauto's, Louis en Lucas willen weten hoe snel een attractie in de Efteling gaat, ...

Het werd eens tijd om met z'n allen eens 'snelheid' te onderzoeken en een loopwedstrijd te houden.

Eerst dachten we na hoe we dit best uitwerken.

Er kwamen verschillende voorstellen: 10m lopen, 40 m lopen, 1 minuut lang lopen en dan meten hoeveel iedereen had gelopen... Uiteindelijk kozen we er voor om 100 m te lopen en de tijd van elk kind op te schrijven. Zo konden we ieder zijn snelheid te weten komen.

In het parkje mocht iedereen inschatten hoe ver je moest lopen om aan 100 m te komen.
Met het meetwiel stapten we dan de afstand af. Wat bleek: het parkje was te klein om 100 m te lopen. Samen dachten we na over een oplossing. Die vonden we: 50 m lopen en dan teruglopen.

Nadat iedereen gelopen had, maakten enkele leerlingen een ranglijst en werd de top 3 bekendgemaakt. Lina maakte er nog een onderzoeksfiche van.

In de stille werktijd gebruikten we de resultaten dan om verder rond snelheid en diagrammen te werken.













Reacties

Populaire posts