Project: Joris en de geheimzinnige toverdrank

We lazen met veel plezier het mooie boek van Roald Dahl: "Joris en de geheimzinnige toverdrank" Iedereen mocht een score geven aan het boek en dan leerden we het gemiddelde van die scores te berekenen. We kwamen uit op een score van 3,8 op 5. Niet slecht!
In groepjes van 2, 3 en 4 ging iedereen aan het werk om met verschillende vloeistoffen een eigen toverdrank te brouwen. Het was dan belangrijk om de inhoud steeds goed te meten en de juiste inhoudsmaten te noteren. Ze mochten er ook nog ander materiaal bij zwieren, maar dat moest dan ook weer juist gewogen worden. Zo kwamen ze aan een volledige ingrediƫnten-lijst. Bij een andere opdracht rond inhoudsmaten was het belangrijk om een stappenplan te volgen en goed samen te werken. Zo konden ze een eigen 'regenboog' drankje fabriceren. Dit door bij de gekleurde drankjes suiker toe te voegen en daardoor de dichtheid van het water te veranderen.
Er was ook een schrijfopdracht bij: Wat gebeurt er als je drinkt van jouw toverdrank? We leren over de verbindingswoorden (eerst, dan, toen...). Daarna maken ze nog een passende illustratie en schrijven ze er nog een eigen tekstje bij. Iedereen schreef ook nog een recensie over het boek. We bespraken ook nog eens hoe je je eigen mening best formuleert.
Tot slot voerden we nog enkele 'drama' activiteiten uit. Na de opwarming (toverdrank maken en ingrediĆ«nten met een bepaalde beginletter in het midden van de cirkel gooien) mocht elk groepje een situatie uitbeelden en een tussenscĆØne verzinnen. Hier zie je iedereen bezig.

Reacties

Populaire posts