Plattegronden en oriëntatie

De voorbije maand kwamen we al wat plattegronden tegen.

Als we op stap gaan, mogen enkele kinderen de uitgestippelde route volgen. Ze maken dan gebruik van een kompas en de kaart. We bekijken goed de stand van de zon en het uur van de dag. Sommigen weten dan al heel goed de windrichtingen zijn en kunnen zich goed oriënteren.


Lina vertelde ook eens over haar reis en over haar uitstap naar het waterpretpark.

We onderzochten de plattegrond en ontdekten dat het makkelijk was om te weten waar wat zich bevond, omdat er gebruik werd gemaakt van een legende met pictogrammen.





We haalden er ook eens de plattegrond bij die we gebruikt hadden om op stap te gaan in de buurt. In de buurt heb je minder speciale plekjes dus kan er minder met pictogrammen gewerkt worden. Hoe kan je dan aan iemand uitleggen waar je bent geweest? Op de plattegrond staan wel straatnamen maar   sommige straten zijn heel lang of zijn moeilijk terug te vinden. Hoe kunnen we dat makkelijker maken? Sommige kinderen wisten het nog van vorig jaar tijdens de speurtocht. Hokjes maken op je plattegrond en werken met coördinaten!

We bekeken de plattegrond en herhaalden nog eens oefeningen rond schaal. We leerden ook wat vogelvlucht was en wensten dat we soms een helikopter hadden!




In de stille werktijd gingen we verder aan de slag met kaarten en coördinaten. Het vierde leert nu ook goed opzoeken in de atlas.






Reacties

Populaire posts