Over veelhoeken, lengte, omtrek en hoeken


Het onderzoek van Lina, Hannes en Arnon was goed om eens wiskundige inhouden te bekijken.

Ze wouden de lengte meten van hun loom-ketting.
Die bleek heel lang te zijn. 
De gang zou niet lang genoeg zijn, dus ze legden de ketting buiten. 
Daar was het toch ook niet gemakkelijk meten, de ketting bleef niet mooi op een rechte lijn liggen en brak soms af als je er te hard aan trok.



Ze besloten om hem in de zaal in een vorm te leggen, zo kan je de ruimte optimaal benutten!

Ondertussen kwam de rest van de klas eens kijken wat het resultaat was. 

Iedereen herkende onmiddellijk dat de loomketting in de vorm van een rechthoek lag.
Dan mochten ze de lengte meten met het meetwiel. 
De leerlingen van het 4de wisten daar nog goed de naam voor: de omtrek.


Hoe konden ze zo weinig mogelijk stappen verspillen?
Enkel zijde 1 en 2 meten en dit verdubbelen, want die zijn aan de andere kant juist even lang! 
Handig zo'n rechthoek.

We bestudeerden de rechthoek nog wat verder. 
Hoe zien de hoeken er uit? 
Recht natuurlijk! 
We proberen rechte hoeken te maken met onze benen. 
Sommige kinderen gebruikten de tegels en voegen van de vloer om mooie rechte hoeken te maken. Slim gezien! 
Dan probeerden we dat ook eens voor de 2 andere hoeken: de scherpe en de stompe hoeken. 
Voor dat laatste moest je best lenig zijn, dat lukte bij de ene al wat meer dan bij de andere!



En hoe lang is de loom-ketting nu? 
Op dat antwoord moet je nog even wachten tot het onderzoeksblad af is!

Reacties

Populaire posts